[Cosmo-media] Nowości (fwd)

Boud Roukema boud at astro.uni.torun.pl
Tue Oct 3 14:06:29 CEST 2006

hi cosmo-media,

A local journalist (from Nowości) wants a comment from me (and my photo) for
a Nowości article about the Smoot/Mather Nobel prize - like a typical journalist,
he wants it in the next few hours - after all, the newspaper wants "hot"
news.

What do people think we should answer? Should i give a photo?

A photo of Smoot & Mather would be better, though it would have to be
OK for Nowości's copyright situation. Hmmm - anything from NASA is public
domain, so that should be OK.

So far i can't find a public domain photo...

Here are my suggested answers so far.

Any comments?  i told the journalist i should be around until 17.00g today.

i've put it on the twiki in case anyone wants to edit directly:
http://cosmo.torun.pl/cgi-bin/twiki/view/Cosmo/MediaNobelSmootMather

pozdr
boud

> Chciałbym prosić o krótki (kilka zdań) komentarz w sprawie przyznanej
> właśnie nagrody Nobla z dziedziny fizyki dla Johna C. Mathera i Georga F.
> Smoot;'a za badania ciał doskonale czarnych we Wszechświecie oraz
> mikrofalowego promieniowania tła.

> Interesuje mnie zwłaszcza odpowiedź na
> pytanie, dlaczego ta dziedzina wiedzy jest tak istotna i na czym polega
> niezwykłość odkrycia Amerykanów?

> I jeszcze jedna prośba - jeżeli można
> chciałbym poprosić o wyjaśnienie tego w miarę przystępny sposób, tak aby
> przeciętny czytelnik naszej gazety nie poczuł się zdezorientowany :)

John C. Mather, George Smoot i David Wilkinson (umarł 2002r.) wspólnie
wprowadzili jeden z najważniejszych eksperymentów w historii nowoczesnym
kosmologii obserwacyjnym przez satelit COBE:
http://lambda.gsfc.nasa.gov/product/cobe/

Przed obserwacji mapy nieba COBE (w falach elektromagnetycznych od 3mm
do 1cm), tylko wiedziliśmy, że Wszechświat na wielki skalach jest
bardzo jednorodny, ale kosmologów spodziewały aby nie ma perfekcyjna
jednorodność, aby niektórych miejsca są trochę gęstsze i innych mniej
gęstsze. Jest to trochę jak góry i doliny na ląd ziemski. Powierzchnia
Ziemii nie jest perfekcyjnie płaska - nie tylko na wielką skalę,
powierzchnia Ziemii jest okrągły, ale na małym skalę, mamy guzy i
nachylenia, tzw góry i doliny. Mapa COBE była pierwszy raz, że widzieliśmy
tych góry i doliny na skalach kosmologicznych, tzn miliardy lat-świetlnych.

Widmo promieniowanie obserwowane przez COBE też było najperfekcyjny ,,ciało
doskonale czarny" lepszy niż co możemy tworzyć w laboratoriach ziemskich.

Temperatura tego ,,ciało doskonale czarnego" i statystyki tych ,,góry
i doliny" byli spektakularny potwierdzenie teoretycznych przewidywania
kosmologów, potwierdzają elementarnych podstawy naszego model Wszechświata,
znany popularnie jako ,,model Wielkiego Wybuchu".

Smoot i Mather całkowicie zasłużą ich Nagrody Nobela. Niestety, Wilkinson
umarł w 2002r., ale następnego satelit podobny do COBE ma jego nazwa -
WMAP - Wilkinson Microwave Anisotropy Probe.

Przeczytaj więcej:
(po polsku o kosmologii) http://pl.wikipedia.org/wiki/Kosmologia_obserwacyjna
(po angielski o satelit COBE) http://en.wikipedia.org/wiki/COBE