[Piernix] (1) praw roota, montowania (2) program(y) non-free z zamknietego zrodlem (fwd)

Krzysztof Gozdziewski k.gozdziewski w astri.uni.torun.pl
Czw, 3 Lis 2005, 16:40:35 CET

Przez pomylke wyslalem tylko do Boud'a. To jest kopia.

---------- Forwarded message ----------
Date: Thu, 3 Nov 2005 13:30:27 +0100 (CET)
From: Krzysztof Gozdziewski <chris w astri.uni.torun.pl>
To: Boud Roukema <boud w astro.uni.torun.pl>
Subject: Re: [Piernix] (1)  praw roota,
     montowania (2) program(y) non-free z zamknietego zrodlem

>  Mój pomysł na początku było, że jeśli studenci to używają w Piwnicach,
>  może lepiej, że jest bezpiecznony - ale kontra-argument jest, że w każdym
>  bądź razie, jeśli są komputery z CD i z BIOS nie ochronny, ktokolwiek mogł
>  zawsze bootować na knoppix zwyklem z całymi prawami root'a - i że jeśli
>  studenci używają piernix w domu, może ich ,,bezpieczyć", ale nawet
>  niezależnie
>  od potrzeb pisanie/czytanie partycji na dysku, byłoby mniej dobry dla
> [...]

Mysle, ze kwestia root-antiroot jest chwilowo zupelnie drugorzedna.

>  (2) programy non-free (nie-wolny), z zamknięty źródłem - opera, ...
>
>  Opera: "You shall not modify, translate, reverse engineer, decompile
>  or disassemble the Software or any part thereof or otherwise attempt
>  to derive source code or create derivative works therefrom."
>
>  Widocznie, Krzyszek G jest wielki fan opery, ;), i jeśli nie mamy operę,
>  chyba będzie flame war :P.

Boud, gdzie napisalem, ze jestem fanem opery? I dlaczego zaraz ma byc flame
war. Reagujesz zbyt ostro i moim zdaniem przesadnie na wszelkie kwestie
free-nonfree, to znowu sa chwilowo rzeczy drugorzedne. Myslalem o operze
jako malym programie, ktory jest bardzo funkcjonalny. Na CD jest malo
miejsca. Nie lamiemy prawa wlaczajace go w wersji binarnej. Od razu
zastrzegam, ze nie zamierzam na ten temat dalej dyskutowac - szkoda czasu.

>  Dla mnie jest niespójny z celami UMK - naszy cele są rozumienie
>  Wszechświata, i oprogramowanie jest część Wszechświata.

>  Ale Krzyszek ma praw do jego opinię, i chyba rozwiązanie jest prosty -
>  mogłybyśmy zrobić dwa wersji,

>  piernix-open   (bez opery)
>  piernix-closed (z operą)
>

>  Co wy na to?

Moim zdaniem Twoja interpretacja jednej (!) mojej propozycji, tak zupelnie
ad-hoc, jest bardzo daleko idaca. W kazdym razie nie uwazam, ze opera czy jej
brak to jakis problem i powod do dzielenia dystrybucji, ktorej
nie ma. Ale rzeczywiscie, kazdy moze sobie zrobic wlasna dystrybucje.

Pozdrowienia,
K.