[Piernix] (1) praw roota, montowania (2) program(y) non-free z zamknietego zrodlem

Boud Roukema boud w astro.uni.torun.pl
Czw, 3 Lis 2005, 13:22:44 CET

Witam,
   Teraz jesteśmy 5 na piernix@, a jeszcze ktoś nie na listę poprawił twiki :).
(Możesz weryfikować kto jesteśmy, i na piernix@, i na twiki...)

(1) W aktualnej wersji strony twiki, mamy części aspekty ,,antyroot" napisany
dla piernix'a:

---++  praw roota, montowania

#  bez ogólny prawy sudo, su (ale dlaczego?)
# bez consoli CTL-ALT-F[1234] (ditto)
# praw montować partycji z nazywa /scratch* w sposob rw (bedzie problem z irafem - wydaje mi się, że bez dostępu do przestrzeni roboczej - i to sporej - będzie ciężko uruchomić go jako uzyteczne narzędzie)

Czy w ogóle ma sens usunąć tych praw (sudo, su, consoli F[1234] pod rootem)?

Mój pomysł na początku było, że jeśli studenci to używają w Piwnicach,
może lepiej, że jest bezpiecznony - ale kontra-argument jest, że w każdym
bądź razie, jeśli są komputery z CD i z BIOS nie ochronny, ktokolwiek mogł
zawsze bootować na knoppix zwyklem z całymi prawami root'a - i że jeśli
studenci używają piernix w domu, może ich ,,bezpieczyć", ale nawet niezależnie
od potrzeb pisanie/czytanie partycji na dysku, byłoby mniej dobry dla uczenie
systemu.

Więc, chyba warto zrobić cokolwiek aspekt ,,antyroot"?

Lub, w sensie podejmowanie decyzji przez konsensus pasywny, czy ktoś jest
*za* coś antyroot? (Jeśli nie, to znacze, że mamy konsensus nic usunąć od
prawy roota.)

(2) programy non-free (nie-wolny), z zamknięty źródłem - opera, ...

Opera: "You shall not modify, translate, reverse engineer, decompile
or disassemble the Software or any part thereof or otherwise attempt
to derive source code or create derivative works therefrom."

Widocznie, Krzyszek G jest wielki fan opery, ;), i jeśli nie mamy operę,
chyba będzie flame war :P.

Dla mnie jest niespójny z celami UMK - naszy cele są rozumienie
Wszechświata, i oprogramowanie jest część Wszechświata.

Kiedy rozumieć coś zosta nielegalny, to jest łamanie naszy głównych zasady
jako uniwersytetu.

Ale Krzyszek ma praw do jego opinię, i chyba rozwiązanie jest prosty -
mogłybyśmy zrobić dwa wersji,

piernix-open   (bez opery)
piernix-closed (z operą)

Co wy na to?

Ogólnie słuchałem pozytywny komentarze od ludzi - chyba niedługi będę
próbować przygotować i nagrywać piernix-open-0.1.1 i
piernix-closed-0.1.1 .

pozdr
boud